Onzekerheidsgevoelens en negatief zelfbeeld

Iedereen voelt zich weleens onzeker of denkt weleens negatief over zichzelf. Maar als de gevoelens van onzekerheid zo sterk worden dat je er veel hinder van ondervindt in je dagelijkse leven kan het raadzaam zijn om hulp in te schakelen. Het kan zijn dat de onzekerheid nagenoeg in alle situaties speelt of dat het meer afhankelijk is van de situatie. Als de onzekerheid je leven overheerst heeft dat vaak te maken met hoe je naar jezelf kijkt. Waarschijnlijk heb je dan last van een negatief zelfbeeld.
 

Negatief zelfbeeld

Als je een negatief zelfbeeld hebt denk je vrij slecht over jezelf en heb je de neiging om jezelf naar beneden te halen. Je vindt jezelf bijvoorbeeld dom, onaantrekkelijk of saai. Je kan heel gevoelig zijn voor kritiek, voelt je minder dan anderen, bent bang door de mand te vallen of bent erg kritisch naar jezelf. Misschien vermijd je bepaalde dingen die je graag zou willen doen of durven maar word je gehinderd door negatieve gedachten over jezelf. Een negatief zelfbeeld beperkt je in hoe je functioneert in en met de wereld om je heen en leidt er toe dat je niet je volledige potentieel behaalt, geremd wordt in je ontwikkeling en je nooit echt tevreden bent met jezelf.


Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld?

Als je negatief over jezelf denkt heeft dat vaak te maken met wat je hebt meegemaakt in je leven, wat anderen tegen je gezegd hebben en wat je zelf gedaan hebt. Als je weinig complimenten kreeg als kind, weinig aandacht kreeg, als je te horen kreeg dat je dom was of als andere kinderen je negeerde of pestte, heeft dat grote impact op hoe je over jezelf denkt. Als je vaak en langdurig dergelijke negatieve ervaringen hebt gehad en er waren te weinig positieve ervaringen loop je de kans dat je een negatief zelfbeeld ontwikkelt.


Wat kan je er aan doen?

Het is mogelijk om je zelfbeeld te verbeteren. Het begint er mee om goed in kaart te brengen wat precies het beeld van jezelf is en waar het vandaan komt. Hoe is het ontstaan dat je negatief en minderwaardig over jezelf denkt? Als er hele specifieke incidenten in je leven zijn geweest die erg bepalend zijn voor hoe je naar jezelf kijkt is het goed om de emotionele blokkades die zo’n incident hebben veroorzaakt op te heffen.
Als je de innerlijke criticus in jezelf gaat herkennen, kan je gaan oefenen met het afstand nemen van deze denkpatronen. Door aan de slag te gaan met bewuster leven in het hier en nu en te oefenen met het loskomen van je negatieve gedachten ga je ruimte creëren om anders te gaan handelen, denken en voelen. Middels mindfulness oefeningen kan je leren om je gedachten te gaan waarnemen alsof je er van een afstand naar kijkt. Zo verliezen de negatieve gedachten aan kracht en geloofwaardigheid en komt er ruimte om je te richten op de zaken die je belangrijk vindt en je daarvoor te gaan inzetten. Door te oefenen met zelfcompassie en zelfacceptatie kan je milder worden naar jezelf en zal de innerlijke criticus meer naar de achtergrond verdwijnen. Zelfacceptatie zal leiden tot meer zelfvertrouwen omdat je steeds vrijer zal bewegen en je durft te zijn wie je bent.

Aanmelden/ vragen

Mocht je vragen hebben wat ik voor je kan betekenen in jou situatie neem dan vrijblijvend contact. In een gesprek kunnen we de mogelijkheden nader bespreken.
Ga hier naar het contactformulier van Psycholoog Amsterdam
 
psycholoog schaafsma amsterdam
Johan Schaafsma
  • Erkend psycholoog-NIP
  • Centraal gelegen in A'dam
  • Afspraak op korte termijn
  • Vergoedingen mogelijk
Vraag of interesse?

Je kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen over je klacht of probleem. Ik hoor graag van je!

Ik ben lid van:
NIP psycholoog registratie NFG
Deel mijn site: