Rouwverwerking bij Psycholoog Amsterdam

Als je te maken hebt met verlies wegens een overlijden of een scheiding kun je te maken krijgen met rouwverwerking. Ook als je relatie stuk gaat of als je je baan kwijt raakt kunnen dit zeer ingrijpende en pijnlijke ervaringen zijn. Je krijgt te maken met rouw en het verwerken van je verlies. Het kan prettig zijn om dan een steuntje in de rug te krijgen en over je situatie te praten. Ik heb ervaring in het begeleiden van cliënten met hun verlies. Ik help je om de verschillende fasen te doorlopen en contact te maken met de gevoelens die daarmee gepaard gaan. In behandeling krijg je de tijd en ruimte om je gevoelens de vrije loop te laten en kunnen we blokkades signaleren en doorbreken. Dit bevordert het acceptatieproces. Blijf niet onnodig lang rondlopen als je merkt dat je vastloopt in je rouw!
 

De 5 fasen van rouw

De psychiater Elisabeth Kübler-Ross heeft 5 fasen beschreven die men geheel of gedeeltelijk doorloopt in het geval van rouwverwerking. Rouw is niet een lineair proces dat je stap voor stap doorloopt. Iedereen verwerkt zijn rouw op zijn eigen manier. Het kan zijn dat je een fase snel doorloopt en in een andere fase meer tijd nodig hebt of dreigt vast te lopen. Het is belangrijk om iedereen de ruimte en respect te geven het op zijn of haar eigen manier te doorlopen.

 

Ontkenning

Ontkenning is een bewuste of onbewuste weigering om de realiteit onder ogen te zien. Het is een natuurlijke vorm van zelfbescherming om te zeggen dat het niet gebeurd is of niet waar kan zijn. Soms doet het teveel pijn om de realiteit binnen te laten en ontkennen we het in eerste instantie. Op deze manier kan je zelf bepalen in welke mate je het verdriet toelaat zodat je niet overspoelt wordt. Het kan dat je in deze fase blijft hangen en je het verlies blijft wegstoppen.  


Boosheid

Als het besef van het verlies eenmaal doordringt leidt het vaak tot gevoelens van boosheid. Deze boosheid kan fors zijn en het kan zijn dat je scheldt en vloekt en dingen stuk wil maken of wraakgevoelens hebt. Je bent bezig met de schuldvraag en zoekt naar een ‘dader’. Door de boosheid op anderen te richten hoef je (nog) niet stil te staan bij de pijn en het verdriet dat er onder ligt.
 

Onderhandelen en vechten

Als je merkt dat het niet helpt om boos te zijn kan het zijn dat je het verlies probeert te verwerken door je een doel te stellen, te onderhandelen of te vechten. Het kan zijn dat je een sportauto koopt of dat je naar de rechter stapt om je scheiding aan te vechten. Of je probeert je (ex) geliefde te gaan overtuigen dat je veranderd bent of je kan gaan stalken.
 

Depressie en verdriet

Als je eenmaal begint in te zien dat vechten en onderhandelen tegen het verlies niet helpt kunnen gevoelens van angst, verdriet en somberheid naar boven komen. Je kan de behoefte hebben om je alleen terug te trekken en je af te sluiten van anderen. Je voelt je erg verdrietig en het kan zijn dat je de behoefte hebt om telkens je verhaal te doen en om je tranen te laten lopen. Of je voelt de neiging om jezelf te willen verdoven met alcohol of drugs om even niets meer te voelen.


Aanvaarding

Als je de tijd hebt genomen om de verschillende bovenstaande fasen te doorlopen kan je langzaamaan de realiteit gaan accepteren en tot berusting komen. Het lukt je steeds beter om het los te laten en de heftige emoties zullen afzwakken. Er komt weer ruimte voor andere gevoelens en je kan je ook weer op andere dingen gaan richten die belangrijk voor je zijn. Het kan zijn dat je nu weer de energie hebt om na je ontslag opnieuw te gaan solliciteren. Of dat je weer zin hebt om na je scheiding weer nieuwe mensen te gaan ontmoeten. Je hebt je verlies een plek gegeven en kan verder gaan met je leven.

 
psycholoog schaafsma amsterdam
Johan Schaafsma
  • Erkend psycholoog-NIP
  • Centraal gelegen in A'dam
  • Afspraak op korte termijn
  • Vergoedingen mogelijk
Vraag of interesse?

Je kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen over je klacht of probleem. Ik hoor graag van je!

Ik ben lid van:
NIP psycholoog registratie NFG
Deel mijn site: